Østnorsk jazzsenter er et regionalt kompetanse- og produksjonssenter

Framtida i norsk jazz204_Kvadratisk

Nyheter

Framtida i norsk jazz 2014

At norsk jazz har en lys og mangfoldig framtid, er det liten tvil om. Og når de regionale jazzsentrene gjennomfører sitt (v)årlige turnéprosjekt får publikum møte tre skarpskodde representanter for dagens jazzungdom; BENREDDIK, MÅNEFISK OG HØYLYTT

Av: ostnorskjazzsenter

09.04.2014 2 kommentarer

Det er trettende gang at de regionale jazzsentrene gir unge fremadstormende band muligheten til å teste ut turnélivets gleder for første gang. Tidligere år har vi presentert blant andre Synne Sanden, Pelbo og Machine Birds – for å nevne noen av dagens stjerner på jazzhimmelen – som vi var blant de første til å presentere på scenen. Framtida i norsk jazz-turneen går i år til:

  • Nasjonal jazzscene Victoria, Oslo, onsdag 23.april
  • Bø jazzklubb, torsdag 24.april
  • Soddjazz-festivalen, Inderøy, lørdag 26.april

 

Septetten BENREDDIK er en lystig gjeng musikkstudenter fra Stavanger. Med sin særegne besetning bestående av vokal, bass og trommer sammen med en rikholdig blåserekke, har de skapt et helt eget sound hvor de utforsker både frie og faste former. Som om ikke det er nok, skriver bandet også sine egne vakre og underfundige tekster på norsk!benreddik_Foto Jeanett Mari Gibson Short

  • Marte Therese Jakobsen, vokal, 23 år, fra Langesund
  • Camilla Hole, saksofoner, 25 år, fra Breim i Sogn og Fjordane
  • Håkon Hagen Knudsen, saksofoner/bassklarinett, 23 år fra Ålesund
  • Johannes Fosse Solvang, trombone, 22 år, fra Klepp
  • Magnus Murphy Joelson, trombone, 22 år, fra Sandefjord
  • Morten Berger Stai, kontrabass, 22 år, fra Trondheim
  • Knut Kvifte Nesheim, trommer, 22 år, fra Oslo

https://www.facebook.com/benreddikband
https://soundcloud.com/benreddik
Foto: Jeanett Mari Gibson

 

Kvartetten HØYLYTT er turneens aller yngste foler, men har allerede rukket å skaffe seg årelang erfaring innen jazz og improvisasjon gjennom jazzskolen Improbasen på Kråkstad i Ski. Nå går de førsteåret på musikklinja ved Ski vgs, og de fire tenåringene har langt på vei lykkes i å finne sitt eget musikalske uttrykk. Høylytt spiller både standardlåter og egne komposisjoner, og lar seg inspirere av jazz fra over there så vel som her heimefra.

Høylytt_middels str

  • Jenny Kristine Frøysa, saksofon, 16 år, fra Ski
  • Philip Johannes Edwards Granly, piano, 16 år, fra Ski
  • Karl Erik Huseby, kontrabass, 17 år, fra Ski
  • Trym Karlsen, trommer, 16 år, fra Ski


Sekstetten MÅNEFISK fant hverandre på jazzlinja på Sund folkehøgskole i fjor, og har holdt sammen som band selv om alle medlemmene studerer på hver sin kant. Musikerne i dette bandet er tydelig inspirert av forskjellige musikkstiler og de har utviklet et godt samspill hvor hver enkelts særegenheter og kvaliteter får skinne. Månefisk har som mål å ta lytterne med inn i et filmatisk univers med sine litt småskumle tekster og musikk som spenner fra det sarte og akustiske til storslåtte fellesimprovisasjoner.

Månefisk promo

  • Ragnhild Jamtveit, vokal, 21, år fra Asker
  • Henriette Eilertsen, fløyte, 20 år, fra Ski, studerer nå på jazzlinja på NMH
  • Tobias Pfeil, gitar, 22 år, fra Oslo, studerer ved konservatoriet i  København
  • Bård L. Landro, trompet, 20 år, fra Bergen, studerer ved UiA
  • Jonatan Uranes – bass, 20 år, fra Stranda i Møre og Romsdal
  • Ola Djupvik, trommer, 20 år, fra Eidsvoll, studerer ved Sund fhs

https://www.facebook.com/maanefisk
https://soundcloud.com/maanefisk

 

Framtida i norsk jazz 2014_plakat_A3

 

https://www.facebook.com/events/829827063710905/?source=50

2 kommentarer

  • Ragnar Torgersen - Nøtterøy .

    At norsk jazz har en froig og god framtid er jeg noe usikker på , i allifall når det gjelder den tradisjonelle jazzen – vi over 60 ønsker å høre på . Vi i Tønsberg Jazzklubb med nå over 870 betalende medlemmer har prøvd ved enkelte konserter litt mer moderne jazz , men da har halparten av tilhørene gått i pausen . Når vi i gjennomsnitt har ca. 200 tillhørere på våre konserter hver lørdag så sier det sitt . De fleste musikerne som spiller denne jazz formen , er eldre herre som desverre vil forlate oss om ikke så mange ti år . Hvem skal da overta denne musikk formen . Den yngre garde blir jo oppfordret til å spille moderne instrumentaljazz . Hvor mange jazzklubber må da lukke dørene ?

  • Ragnar Torgersen

    Det er ca.3 år siden jeg skrev mitt siste innlegg . Siden da har Tønsberg Jazzklubb økt antall medlemmer til ca. 1.100. Den gamle og tradisjonelle jazzen går ikke av mote i Tønsberg regionen.Den bare øker .

Skriv kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Tilbake til toppen

Design og kode | Dekode