Nyheter

2018 gikk så det grein

Østnorsk jazzsenter har brukt opp alle penga, og vel så det, på et omfattende musikktilbud i sitt 21. driftsår.

2018 har vært et innholdsrikt år for Østnorsk jazzsenter. Vi har videreutviklet flere av våre eksisterende prosjekter parallelt med å utvikle nye, forteller styreleder Nina Kongtorp. Jazzsenterets aktiviteter omfatter nå både musikkundervisning for barn, talentutvikling for tenåringer og drift av profesjonelle jazzorkestre. Vi driver informasjonsarbeid og kompetanseheving for våre medlemmer, i tillegg til at vi også ivaretar en interessepolitisk funksjon i regionen. Gjennom en offensiv satsing på gode prosjekter og aktiviteter har vi helt bevisst styrt mot røde tall i resultatregnskapet. Østnorsk jazzsenter har alltid hatt en nøktern drift, og vi har brukt av opparbeidet egenkapital for å dekke overforbruket i 2018. 

Østnorsk jazzsenters totale inntekter beløp seg i 2018 til 7 mill. kr, hvorav det statlige driftstilskuddet fra Norsk kulturråd utgjør 2 mill. kr. Underskuddet endte på kr 768 394, som i sin helhet er dekket av egenkapital. Rest egenkapital er på rett over 0,8 mill, så vi har fortsatt pæeng på bok og mulighet til å utvikle nye musikalske prosjekter i åra som kommer.

Ungjazz-satsingen tar av

I nært samarbeid med gode støttespillere i Ung i kor Oslo, Buskerud musikkråd og Innlandet musikkråd har vi over flere år utviklet et variert samspilltilbud for tenåringer i store deler av Østlands-regionen. I 2018 tok denne satsingen virkelig av med etablering av to nye ensembler: Innlandet ungdomsjazzorkester og vokalensemblet Ung vokal. Vi opplever at mange unge søker seg til våre ungdomsorkestre, og vi har rett og slett ventelister for å få delta. Det er helt tydelig at vårt tilbud er høyt ettertraktet blant spillesugen ungdom i regionen, og til sammen har hele 76 tenåringer tatt del i tilbudet. Bandene gir tilbud om improvisasjons- og samspillbasert musikkopplæring, og her møtes unge musikktalenter på tvers av skolekretser og fylkesgrenser. Østnorsk jazzsenters tre ungdomsjazzorkestre har sammen med ungdomsvokalensemblet også blitt en viktig arena for produksjon og framføring av ny musikk. I 2018 har ungdomsorkestrene framført originalskrevet musikk av Anja Eline Skybakmoen, Andreas Rotevatn og Shannon Mowday, i tillegg til eksisterende repertoar av Geir Lysne, Hayden Powell, Hilmar Jensen, Marie Solberg, Sidiki Camara, «Todd» Terje Olsen m.fl.

 

Unge musikere fra BUVUS spilte for et begeistret publikum, deriblant en mobilfilmende kulturminister, på Norsk musikkråds musikkting 2018. Foto: Endre Lohne

 

Regionale ensembler landet rundt

Østnorsk jazzsenter driver to profesjonelle jazzensembler; Ensemble Denada og vokalensemblet Oslo 14. Begge ga ut plate i 2018; Oslo 14 med improvisasjoner og musikk av Guro Moe og Andreas Backer på Losen records, mens Jazzland records ga ut skiva Live in Bremen med Ensemble Denada, Torun Eriksen og Erlend Skomsvoll. Ensemblene har hatt en omfattende konsertvirksomhet, med urframføring av originalskrevet musikk av Tone Åse i Oslo, debutkonsert på Kongsberg jazzfestival sammen med Sofia Jernberg og plateslippkonsert på Nasjonal jazzscene for vokalensemblet. Ensemble Denada har framført tre ulike produksjoner i året som gikk, fordelt på tre konserter med Maria Schneider på Moldejazz og North Sea Jazz Festival i Nederland, og ti konserter i Norge med Torun Eriksen og Erlend Skomsvolls Grand White Silk-repertoar. I tillegg til at Ensemble Denada fikk æren av å åpne og avslutte Moldejazz-festivalen 2018 sammen med Artist in residence Maria Schneider, var det også en fjær i kapsen å få stå på plakaten for historiens aller første Nesodden jazzfestival.      

Ensemble Denada åpnet Moldejazz 2018 med Artist in residence Maria Schneider. Foto: Moldejazz/Thor-Egil Leirtrø

 

Komposisjonskollektivet OJKOS

Når vi oppsummerer 2018 kan vi ikke unnlate å nevne etableringen av OJKOS – Orkesteret for jazzkomponister i Oslo. Kollektivet er et samarbeid med Nasjonal jazzscene og et knippe unge, nyetablerte utøvere, som bare i løpet av høstsemesteret 2018 har framført intet mindre enn seksten nyskrevne verk signert bandets seksten faste medlemmer. Arbeidet videreføres ved at hvert bandmedlem skriver repertoar for én helaftens konsert. Formålet er å gi unge, nyetablerte utøvere og musikkskaperel en plattform for utprøving og utvikling av kompositoriske evner.

 

OJKOS presenterte 16 nye komposisjoner over to konserter på Victoria Nasjonal jazzscene høsten 2018. Foto: Østnorsk jazzsenter/Audun Ellingsen

 

Håper på regionalt løft

Østnorsk jazzsenter er med egne ord fortsatt i en rivende utvikling, og vi opplever at vi på ingen måte hviler på gamle laurbær. Med et offentlig driftstilskudd på knappe to millioner arbeider vi for et rikt og mangfoldig musikktilbud over hele Østlandet gjennom hele året. Vi følger spent med på utviklingen av de nye regionene og endringer i oppgavefordeling i forbindelse med reformen, og vi forventer et løft i den offentlige finansieringen av vårt arbeid.

 

Lørenskog og Oslo,  28.mai 2019
Nina Kongtorp, styreleder, og Kari Grete Jacobsen, daglig leder

 

Les Østnorsk jazzsenters årsmelding for 2018 HER

 

Styret for Østnorsk jazzsenter 2018-2020 (f.v):

  • Merete Rustand Solli
  • Rita Rohdin Nyhuus
  • Solveig Skår (nestleder)
  • Magnus Skavhaug Nergaard
  • Anders Thorén
  • Hilde Marie Holsen
  • Nina Kongtorp (leder)
  • Marius Stenberg

Ansatte:

  • Kari Grete Jacobsen (daglig leder)
  • Audun Ellingsen (produsent)
  • Anders Eriksson (produsent for Ensemble Denada, 35%)

Engasjementer:

  • Andreas H. Backer, kunstnerisk leder for Oslo 14
  • Andreas Rotevatn og Steffen Granly, hhv musikalsk leder og administrator for BUVUS Buskerud og Vestfold ungdomsstorband
  • Anja Eline Skybakmoen, musikalsk leder for Ung vokal
  • Nils Andreas Granseth og Eirin Lien, musikalsk leder og administrator for IJO ung Innlandet ungdomsjazzorkester
  • Shannon Mowday, musikalsk leder for AOJO Akershus og Oslo ungdomsjazzorkester

 

 

Fra forsiden

Intervju

OJKOS spelar Tuva Halse: Reconnection

Det er tid for fiolinist Tuva Halse i OJKOS! Og det med verket Reconnection. Her vil Halse reconnecte - kople seg på ei tid ho var i før, musikken ho kom frå.