Nyheter

Oslo jazzensemble med Håkon Kornstad til Anjazz – Hamar jazzfestival

Fredag 12.mai framfører Oslo jazzensemble og Håkon Kornstad forestillingen Mid-Atlantic på Anjazz – Hamar jazzfestival.

Mid-Atlantic var kulturlivet og den politiske elitens britisk-amerikanske lingo fra mellomkrigsåra. Dialekten er historie, men grammatikken lever videre i musikkens arvestoff på begge sider av Atlanteren.

Håkon Kornstad og Oslo jazzensemble har kjøpt billett med Amerikabåten. På passasjerlista står både Art Tatum, Kurt Weill, Charles Mingus, Giuseppe Verdi og en hel rekke andre musikalske notabiliteter. I konsertforestillingen «Mid-Atlantic» henter operasanger og jazzsaksofonist Kornstad sammen med et utvidet Oslo jazzensemble fram europeiske og amerikanske opera- og jazzhits som viser det nære musikalske slektskapet mellom den europeiske kunstmusikken og amerikansk jazz.

For trafikken over Atlanterhavet bidro til en enorm musikalsk utvikling. Slaveskipene fraktet tusentalls ulykkelige afrikanere over Atlanteren. De hadde med seg musikk som ga de første impulsene til spirituals og blues. Hundre år senere sørget de første Amerika-damperne for en langt mer frivillig utveksling av kulturelle og musikalske idéer over dammen.

I mellomkrigsåra tok mange europeiske musikkpersonligheter turen vestover, mens jazzens pionerer reiste motsatt vei. Slik satte den musikalske utviklingen fart, og den gjensidige påvirkningen mellom europeisk kunstmusikk og amerikansk jazz er lett å spore.

Celebriteter som Art Tatum, Sergej Rachmaninov, Duke Ellington, Igor Stravinskij og Leonard Bernstein var musikalske og kulturelle motpoler, men også alen av samme stykke. Hver og en av dem bidro sterkt til den rivende musikalske utviklingen på starten av 1900-tallet, ikke upåvirket av hverandre. For eksempel var Stravinskij opptatt av Woody Hermans storband, og man skal ikke høre mange takter av Gil Evans’ orkestreringer for bandet før man hører at inspirasjonen også gikk andre veien. Duke Ellington lagde jazzhits av Rachmaninovs klavermusikk, mens Ravel og Gerschwin gikk fra klubb til klubb i Harlem og noterte kule jazzriff. Og legenden Vladimir Horowitz ble ved flere anledninger observert i forkledning da han lusket rundt på jazzklubbene i New York når Art Tatum satt ved pianoet.

Med Amerika-damperen oppsto en direkte forbindelse mellom Berlin og Broadway hvor melodier og harmonikk ble felleseie på begge sider av Atlanteren. Bli med når Håkon Kornstad og Oslo jazzensemble kombinerer det beste fra to musikalske verdener, denne gangen ved Mjøsas bredd, på Anjazz – Hamar jazzfestival fredag 12. mai.

Oslo jazzensemble og dobbelt-tenorist Håkon Kornstad har skapt en konsertforestilling som viser fram forbindelseslinjer og gjensidig påvirkning mellom europeisk kunstmusikk og amerikansk jazz – det beste fra to verdener. Foto: ninaholtan.no

Mid-Atlantic ble første gang framført på Kongsberg jazzfestival i 2021.

En herlig blanding av alt vi liker. Kongsberg jazzfestival åpnet på staseligste vis med Håkon Kornstad i spissen for Oslo jazzensemble.
Geir Rakvaag, Dagsavisen 08.07.2021.

Et ambisiøst og egenartet forsøk på å sette historisk kontekst som grunnleggende ramme for musikken.
Martin Bjørnersen, Klassekampen 09.08.2021

Medvirkende: Håkon Kornstad – musikalsk leder, komponist og solist
Frank Brodahl – trompet, Marius Haltli – trompet, Anders Eriksson – trompet og flygelhorn, Martin Myhre Olsen – altsaks, sopransaks, Børge-Are Halvorsen – altsaks, fløyter, Atle Nymo – tenorsaks, bassklarinett, Morten Michelsen – barytonsaks, bassklarinett, Even Skatrud – trombone, Nils Andreas Granseth – trombone, Ingrid Utne – basstrombone, Sergej Odachuck – piano, Anders Aarum – tangenter, Trygve Waldemar Fiske – bass og Håkon Mjåset Johansen – trommer.

Idé og produksjon: Håkon Kornstad og Anders Eriksson.

Lyd: Thor-Ivar Lund Lys og visuals: Tor S Ditlevsen.

Musikkarrangører: Eivind Buene, Erlend Skomsvoll, Knut Kristiansen, Håkon Kornstad og Anders Eriksson.

Oslo jazzensemble drives av Østnorsk jazzsenter med tilskudd fra Norsk kulturfond.

Fra forsiden

Intervju

OJKOS spelar Andrine Dyblie Erdal

I den nye OJKOS-stallen frå 2023 er det ein som skil seg litt ekstra ut - cellisten Andrine Dyblie Erdal har bakgrunn frå den klassiske musikken og er utdanna i orkesterdireksjon frå Norges Musikkhøgskolen, og starta orkesterinteressen i ung alder i Nordstrand ungdomsorkester. No har ho skrive sitt første verk for OJKOS!