Nyheter

Vokalt, fritt og i stort format: Fra blåblå prikkedød til blodets livgivende puls

Tre komponister har fått i oppdrag å komponere hvert sitt verk spesielt for vokalensemblet Oslo 14; Lisa Dillan, Sofia Jernberg og Wenche Losnegård. Urframføringen foregår førstkommende torsdag på Victoria Nasjonal jazzscene.

Oslo 14. Foto: MatijaPuzar

Elin Rosselands vokalensemble Oslo 14 inviterer til premierekonsert på Victoria Nasjonal jazzscene torsdag 18.februar kl 20. Oslo 14 er et vokalensemble litt utenom det vanlige. Ensemblet består nemlig av improviserende sangere og har som målsetting å dyrke hver enkelt sangers individuelle styrker og særegenheter gjennom fri improvisasjon. Den årvåkne Oslo-publikummer har registrert at Oslo 14 debuterte på Ny musikk sin Only Connect Festival Of Sound i juni i fjor med et spesialskrevet verk av Susanna, og at de åpnet årets All Ears-festival med friimpro i Oslo Domkirke. Nå er det endelig klart for Oslo 14s aller første helaftens konsert. Og når de først skal ha premiere, så sparer de ikke på kruttet; det blir urframføring av tre nye verk i tillegg til at vi også får et gjenhør med Susannas verk «Mass For The Witch Woman».

«Blue Note» er et speil; tidvis satirisk og like parodisk som jeg oppfatter at FrPs retorikk er, og tidvis like dobbeltkommuniserende som Solbergs gjerninger kontra taler om menneskerettigheter er, sier Lisa Dillan som har komponert verket «Blue note  – et satirisk verk i sju deler». Dette stykket er min prikkedød til regjeringen, og jeg er takknemlig for at Oslo 14 ønsker å framføre mitt personlige, politiske budskap, avslutter Dillan.

Sofia Jernberg har komponert stykket «Sometimes, Always Silence». Detta är mitt första stycke för vokalensemble och jag har sett mycket fram emot att höra hur var och en av sångerna präglar och tolkar mitt partitur. Stycket är relativt öppet skrivet och jag har givit rum för att sångarna ska kunna fatta egna musikaliske beslut ibland. Min avsikt är att körens starka, individuella röster skall kunna komma fram, sier Jernberg.

Med Oslo 14 har jeg tenkt at alt er mulig, sier Wenche Losnegård som bidrar med verket «Holy Blood». Med sine unike sangere er Oslo 14 et veldig tøyelig ensemble som behersker både fri improvisasjon og strikt komposisjon. Dette satte meg på sporet av temaet blod, som på den ene siden inneholder et personlig DNA – i ensemblet representert ved hver enkelt individuelle sanger, og på den andre siden er et allment livgivende element – representert ved ensemblet som kollektiv og fellesskap.

Oslo 14 har på kort tid opparbeidet seg fra en god idé til et viktig verksted hvor spennende samtidskomponister kan få levendegjort vokalverk med stor spennvidde. Vi gleder oss stort til å presentere ensemblets første helaftens konsert, sier Jan Ole Otnæs, leder på Victoria Nasjonal jazzscene.

Konsert: Victoria Nasjonal jazzscene, Karl Johans gate 35
Torsdag 18.februar kl 20. Dørene åpner kl 19.
Oslo 14 ble etablert i 2014 med 14 sangere, og ledes av Elin Rosseland. På konserten kommende torsdag deltar seksten sangere:
Karoline Ruderaas Albrigtsen, Hanne Kalleberg, Marthe Haaland Wang, Astrid Elisabeth Pedersen, Signe Irene Stangborli Time, Seshen, Sigrid Aase, Ingrid Vik Henriksen, Thea Emilie Wang, Hanna Nydal, August Kann, Åshild Bergill Hagen, Lisbeth-Anita Grimsø Olsen, Bethany Rita Forseth-Reichberg, Giuseppe Creazzo Pantano og Sigrid Strand Stiberg.

Norsk kulturråd har gitt bestillingsverktilskudd til Lisa Dillan, Sofia Jernberg og Wenche Losnegård.
Norsk komponistfond har gitt komposisjonstilskudd til Susanna.

Fra forsiden

Intervju

OJKOS spelar Andrine Dyblie Erdal

I den nye OJKOS-stallen frå 2023 er det ein som skil seg litt ekstra ut - cellisten Andrine Dyblie Erdal har bakgrunn frå den klassiske musikken og er utdanna i orkesterdireksjon frå Norges Musikkhøgskolen, og starta orkesterinteressen i ung alder i Nordstrand ungdomsorkester. No har ho skrive sitt første verk for OJKOS!