Akershus og Oslo ungdomsjazzorkester er aktuelle med sitt andre album, Glitterspinn, og feirar det heile med konsert på Oslo jazzfestival laurdag 17. august. Vi har snakka med musikalsk leiar, Olav Abildgaard, om albumet og korleis det står til med dagens jazzungdom.
Tekst: Audun Ellingsen.
Gratulerer med albumslepp med Akershus og Oslo ungdomsjazzorkester, Olav! Korleis har denne musikken blitt til?
– Tusen takk! Denne musikken er i hovedsak skrevet til jazzorkesteret med de spesifikke musikerne i bakhodet. Målet har vært at det skal være gøy å spille, det skal være en nyttig musikalsk utfordring, og det skal låte bra. Det er også to eldre låter som jeg tok med til orkesteret med en idé til form, så har vi i fellesskap funnet ut av hva det endelige arrangementet skal bli. Ungdomsjazzorkesteret er derfor kjernen for all denne musikken.
Du har jo leia dette orkesteret ei stund no, korleis har det vore å jobbe med ungdommane?
– Helt enormt. Dette er en positiv gjeng som gir alt og som gjør det med en god attitude. Nivået på ungdommen er skyhøyt, men det viktigste for meg er også innsatsen de legger inn, og den er alltid på 100 %. Gjennom året har ensemblet vokst sammen og blitt en sammensveiset gjeng som løfter hverandre opp når de spiller, det har vært en glede å være med på.
Er det annleis å skrive musikk for ungdommar enn for vaksne?
– Ungdommene er på en måte mer fryktløse, de er ikke redd for å bryne seg på noe nytt og tar utfordringer på strak arm. Noen hensyn må en ta, for eksempel kan en ikke regne med at elever på videregående med eksamener kan ha samme timeplan som profesjonelle voksne. Men vi voksne musikere har mye å lære av attituden til ungdommene, de har ikke et «jazzpoliti» som sier hva som er galt og hva som er verre, ungdommen er mest opptatt av hva som er positivt og bra.
Er det ein raud tråd mellom komposisjonane på denne plata?
– Dette er ekspressiv og tydelig musikk hvor alle komposisjonene har rytmiske og tonale finurligheter på hver sin måte. Alt er arret ut for at alle instrumenter skal få skinne på hver sine tidspunkt. Det er også en rød tråd i hvordan ensemblet alltid spiller som seg selv, uansett tempo, taktart, toneart eller stilretning.
Korleis vil du beskrive musikken og er det noko spesielt vi skal lytte etter?
– Jeg vil beskrive det som moderne jazzorkester med en solid groove. Dette er musikk for alle, uansett om du fordyper deg i musikalsk teori eller om du aldri har hørt jazzmusikk før. Lytt til hvordan hvordan ulike instrumenter tar forskjellige roller og blender på tvers av instrumentgrupper. Lytt til hvordan besetningen går fra bare en eller to til fullt jazzorkester til få instrumenter igjen. Lytt til hvordan solistene setter sitt eget personlige preg på improvisasjonene sine. Og gjerne også lytt etter hva ungdommen har fått til i så ung alder, når jeg har lyttet til det selv må jeg iblant stoppe opp og minne meg selv på at «denne trommisen er faktisk bare 17 år».
Albumet kjem ut i alle strøymetenester fredag 16. august og laurdag 17. august er det konsert på Oslo jazzfestival. Er dette ein konsert folk bør få med seg, Olav?
– Ja, absolutt! På lørdag får publikum se et ordentlig solid jazzorkester som spiller med glede.